Nyheder / Nyheder

Nye caféborde til afløsning for de gamle

Efter lang tids venten har vi endelig fået vore nye caféborde. De gamle var upraktiske og ustabile - dette skulle være et overstået kapitel nu.

Tak til Kvartermester Erik Petersen som ofrede sit gamle spisebord. Formanden har lagt al sin håndværksmæssige kunnen i udformningen, og ja, det var hvad det kunne blive til.

Foto: Poul-Arne Callesen

*************************************************************************
 Det er utroligt det kan lade sig gøre!!

Lørdag d. 17. februar (igår) kom der en mand ind i marinestuen med 4 maritime billeder, men vidste stort set intet om dem. Denne hjemmesides redacteur lagde straks billederne ud på Facebook og spurgte om nogen kendte til billederne og inden sengetid var alle "mysterierne" løst - fantastisk!

Billedet herover er fra  Holmen 1903 (fotograf ukendt).

Fra venstre: SJÆLLAND, resterne af panserfregatten DANMARK. HERLUF TROLLE ved Elefanten. IVAR HUITFELDT, GORM og VALKYRIEN. Forrest JYLLAND og stævnen bag er NIELS JUEL. I baggrunden TORDENSKJOLD og på beddingen OLFERT FISHER. På B&W ligger et hjulskib der ligner GEFION/GYLFE. Foto er taget foråret 1903 fordi SJÆLLAND fik sin simple rig i marts og OLFERT FISHER blev søsat 9. maj 1903.

De 3 billeder herover er af den 4 mastede bark PINDOS (fotograf ukendt).

Pindos, Black Head, Lizard, 1912, på slæb med kurs mod Hamborg. Strandede ved Chynhalls Point (Lizard), 10. februar 1912. Pindos var britisk bygget og britisk ejet i de første seks år af hendes liv, men i 1896 blev hun solgt til et rederi i Hamborg. I 1911 havde hun ført mursten til Sydamerika, og derefter bragt nitrater tilbage til Falmouth. Hun var på slæb til Hamborg, da hun blev fanget i en stærk sydøsten da den forlod Carrick Roads, slæbebåden kunne ikke holde hende, og kl. 21 blev hun båret bredsidet op på revene. Den tyske besætning blev reddet i løbet af natten. Men kulingen slog snart dette store skib i stykker.

Stor tak til tidligere torpedobådssejler bl. a. på torpedomissilbåden BREDAL, Lars H. Herbst, for viden og ressearch.

*************************************************************************
Marinestuen set fra 3000 fods højde

Det er ikke hver dag man modtager et billede af vores marinestue, taget fra en F-16, i 3000 fods højde, med en almindelig mobiltelefon - og så i den kvalitet!

Fotografen skal naturligvis hædres for dette fremragende foto og derfor kommer der også et billede af ham.

Da fotografen tager en selfi, kan hans arm og mobiltelefon anes i visiret.

************************************************************************

- har bevilliget kr. 25.000,- til lægning af et nyt skibsplankgulv i marinestuen, i foråret 2024. Arbejdet, som er ret omfattende, går igang så snart vejret tillader det.

Ved samme lejlighed installeres der en ny skibsmodel af fregatten Jylland. Modellen er monteret i en glasmontre og er usædvanlig smuk. Med lidt held bliver der også plads til en nydoneret patentlog (fartlog) med 2 flyndere.

Kvartermesteren iværksætter nu det nødvendige forarbejde og når vi er færdige med det hele så inviteres der til en lille uformel reception for donorer, presse og medlemmer.

Tusinde tak til
NORLYS Vækstpuljen
for den fine donation.

Tak til Nyborg Marineforening for langtidsudlån af skibsmodellen.

Tak til Finn Larsen for patentloggen.
Sønderborg Marineforening | Verdens Ende 16, 6400 Sønderborg - Danmark | Sonderborgmarineforening@gmail.com