Nyheder / Nyheder

Maritime ting
- og maritime udtryk

***********************************

Nyt glas i kompasset afslørede små "hemmeligheder"

Glasset i kompasset til nathuset var desværre knust, men er nu restaureret og er tilbage i fineste form. Glarmester Baumann har nænsomt skiftet glasset efter at have boret huller og håndtilpasset det til det gamle kompas. Rigtigt flot håndværk som fortjener den største anerkendelse. Vi inviterer Baumann i marinestuen ved førstkommende lejlighed, som tak for indsatsen.

Restaureringsprocessen afslørede flere notater og bemærkninger nedfældet i kompasset. Hvis nogen ved hvad de drejer sig om (se billederne herunder) så hører redaktionen gerne herom.

Birger Baumann igang med restaureringsarbejdet

Der er indføjet notater i kompasrosen. I hvilken sammenhæng kan det være sket?

Også i glasset er der indføjet et nummer, initialer og en dato. I hvilken forbindelse kan det være lavet?

Det smukke resultat af kompetent arbejde.

Foto: Bjarne Møller og Poul-Arne Callesen

***********************************
 Så er nathuset opsat

Sønderborg Marineforening har ifm. Gråsten/Padborgs nedlæggelse, som selvstændig afdeling, modtaget en del maritime effekter, heriblandt et nathus og en sekstant. Disse effekter er nu blevet gjort istand og står smukt i vores forgang, bl.a. har nathuset fået lys monteret så navigationen kan foregå sikkert under alle forhold.

Tusinde tak til kammeraterne fra Gråsten/Padborg for de fine ting.

Foto: Poul-Arne Callesen

Men hvad er så et nathus og en sekstant?

Nathuset er, som de fleste nok har gættet, ikke et sted man frekventerer om natten, når vandstanden står højt i blæren, men et hus som kompasset er beskyttet i, og som kunne oplyses om natten f.eks. med en petroleumslampe. Tidligere stod roret og rorgængerne på det åbne dæk og det var derfor vigtigt, at kompasset var beskyttet og at han kunne se kompasset, under alle forhold, så kursen kunne holdes.

Sekstanten var tidligere også vigtig for navigationen, men er nu afløst af GPS systemet. En sekstant er et vinkelmålingsinstrument, som kan måle vinklen mellem den synlige horisont og et himmellegeme. Målinger foretaget med sekstanten bruges i astronomisk navigation til geografisk stedbestemmelse. For eksempel kan man ved hjælp af en måling af Nordstjernens højde eller solens højde ved middagstid bestemme observatørens/skibets breddegrad ved opslag i en almanak (tabeller).

*********************************

Så er café-/barområdet næsten på plads

For nogen tid siden fik vi 2 nye caféborde til området foran baren, men måtte bruge af vores bestående stole til bestykning af området. Nu er der kommet 6 "nye" stole med armlæn, monteret med kongeblå stof, som matcher vore hynder, og som passer som fod i hose til området. De 3 ekstra stole skal  benyttes når vi omkonverterer området til skafning, med hjælp fra vore fleksible klapborde.

Når det nye gulv bliver lagt i uge 28, så er vi helt på plads med renoveringen foran baren. Så udestår kun nogle småting, i resten af marinestuen, inden vi kan invitere til reception for medlemmer, donorer og gæster - en gang i efteråret.

Foto: Poul-Arne Callesen

*************************************************************************
 Det er utroligt det kan lade sig gøre!!

Lørdag d. 17. februar (igår) kom der en mand ind i marinestuen med 4 maritime billeder, men vidste stort set intet om dem. Denne hjemmesides redacteur lagde straks billederne ud på Facebook og spurgte om nogen kendte til billederne og inden sengetid var alle "mysterierne" løst - fantastisk!

Billedet herover er fra  Holmen 1903 (fotograf ukendt).

Fra venstre: SJÆLLAND, resterne af panserfregatten DANMARK. HERLUF TROLLE ved Elefanten. IVAR HUITFELDT, GORM og VALKYRIEN. Forrest JYLLAND og stævnen bag er NIELS JUEL. I baggrunden TORDENSKJOLD og på beddingen OLFERT FISHER. På B&W ligger et hjulskib der ligner GEFION/GYLFE. Foto er taget foråret 1903 fordi SJÆLLAND fik sin simple rig i marts og OLFERT FISHER blev søsat 9. maj 1903.

De 3 billeder herover er af den 4 mastede bark PINDOS (fotograf ukendt).

Pindos, Black Head, Lizard, 1912, på slæb med kurs mod Hamborg. Strandede ved Chynhalls Point (Lizard), 10. februar 1912. Pindos var britisk bygget og britisk ejet i de første seks år af hendes liv, men i 1896 blev hun solgt til et rederi i Hamborg. I 1911 havde hun ført mursten til Sydamerika, og derefter bragt nitrater tilbage til Falmouth. Hun var på slæb til Hamborg, da hun blev fanget i en stærk sydøsten da den forlod Carrick Roads, slæbebåden kunne ikke holde hende, og kl. 21 blev hun båret bredsidet op på revene. Den tyske besætning blev reddet i løbet af natten. Men kulingen slog snart dette store skib i stykker.

Stor tak til tidligere torpedobådssejler, bl. a. på torpedomissilbåden BREDAL, Lars H. Herbst, for viden og ressearch.

*************************************************************************
Marinestuen set fra 3000 fods højde

Det er ikke hver dag man modtager et billede af vores marinestue, taget fra en F-16, i 3000 fods højde, med en almindelig mobiltelefon - og så i den kvalitet!

Fotografen skal naturligvis hædres for dette fremragende foto og derfor kommer der også et billede af ham.

Da fotografen tager en selfi, kan hans arm og mobiltelefon anes i visiret.

************************************************************************

- har bevilliget kr. 25.000,- til lægning af ny gulvbelægning i marinestuen, i foråret/sommeren 2024. Arbejdet, som er ret omfattende, går igang så snart vejret tillader det.

Ved samme lejlighed installeres der en ny skibsmodel af fregatten Jylland. Modellen er monteret i en glasmontre og er usædvanlig smuk. Med lidt held bliver der også plads til en nydoneret patentlog (fartlog) med 2 flyndere.

Kvartermesteren iværksætter nu det nødvendige forarbejde og når vi er færdige med det hele så inviteres der til en lille uformel reception for donorer, presse og medlemmer.

Tak til
NORLYS Vækstpuljen for den fine donation.

Tak til Nyborg Marineforening for langtidsudlån af skibsmodellen.

Tak til Finn Larsen og hustru for patentloggen.